Menu stránok Bioprodukty nakúpite tu Obsah stránok

BIOMILA - produkt čistej prírody

Cukor je rýchly zdroj energie

Zdravá výživa

Môžu byť aj sladidlá zdravé? A potrebujeme vôbec k životu sacharidy? A ako sa vyznať v množstve rôznych sladidiel, ktoré dnes ponúka náš trh?

Najskôr odpoveď na prvú otázku – je totiž veľmi dôležitá. Glukóza je základná molekula, bez ktorej by sme neboli schopní ani myslieť. V glukóze je najrýchlejší zdroj energie, ktorá často môže zachrániť aj život. Cukry / sacharidy teda potrebujeme, ale v primeranom množstve a tiež je treba si vyberať. Nechcem nikoho zaťažovať prednáškou o chémii, ale pre svoju výživu by mal každý vedieť, že v skratke je možné cukry (sacharidy) rozdeliť do troch hlavných skupín:

  • monosacharidy – jednoduché cukry (fruktóza, glukóza, galaktóza) v ovocí, zelenine, mlieku. Rozkladajú sa rýchlo a rýchlo sa i v tele spotrebujú – zaženú hlad len na krátko. Ale telo ich potrebuje rovnako ako komplexné cukry.
  • disacharidy – zložité cukry (sacharóza, maltóza, laktóza) - v slade, sladidlách z cukrovej repy, či trstiny a mliečnych výrobkoch.
  • polysacharidy – komplexné cukry (škroby) – v obilninách, ryži, zelenine, zemiakoch. Tieto by mali tvoriť hlavný zdroj energie (asi 60%), vstrebávajú sa dlhšie a oveľa lepšie nás zasýtia. Obzvlášť v celozrnných potravinách, ktoré obsahujú okrem vlákniny aj dôležité minerály a vitamíny.

Dostatok komplexných sacharidov v strave, v kombinácii s jednoduchými cukrami v ovocí, a pravidelná konzumácia jedla v menších porciách uľahčujú nášmu organizmu udržať si správnu hladinu cukru v krvi. Podľa výživových expertov by sme denne mali prijať asi 250-300 gramov sacharidov (cukrov). Toto množstvo však treba prispôsobiť – viac potrebujú muži ako ženy, tiež ak vykonávate viac ťažkej fyzickej, či psychickej práce. Pre zdravie je teda podstatné najmä množstvo, ale tiež kvalita prijímaných sacharidov.

Podľa ďalšieho významného kritéria by sa dali sladidlá rozdeliť do dvoch hlavných skupín – a to na rafinované (priemyselne spracúvané) a prírodné. Z hľadiska výživy sú rafinované cukry úplne nevhodné. Rýchlo sa vstrebávajú a zvyšujú hladinu inzulínu v krvi – tento hormón je totiž potrebný na ich rozklad. Ak tento stav trvá dlhšie, oslabuje sa pankreas a môže dôjsť k ochoreniu – okrem cukrovky tiež hrozí infarkt, srdcovo-cievne choroby, depresie, kazivosť zubov, hyperaktivita u detí apod. Problémy spôsobuje najmä biely repný cukor – múčkový, kryštálový, kockový (pozor aj na skrytý cukor v sladených nápojoch, pečive, cukrovinkách).

Predstavme si teda dostupné prírodné sladidlá:

  • Med – je asi najstaršie a najrozšírenejšie sladidlo, ktoré je (pre nealergikov) veľmi zdravé a hodnotné. Dajte si záležať na tom, aby med pochádzal zo známeho zdroja – od poctivého včelára. Existuje niekoľko druhov medu (medovicový je najmenej alergizujúci) a tiež sú populárne zmesi medu s bylinkami, ovocím alebo orechmi.
  • Ovocné sirupy – agávový, ryžový, javorový – to sú sladidlá s nižším glykemickým indexom* a obsahom minerálnych látok, i keď sú sladšie ako med. Agávový sirup sa získava z kaktusu Agava a obsahuje až 90% fruktózy. Nezaťažuje tak pankreas a je vhodný aj pre diabetikov. Ryžový sirup sa vyrába z naklíčených zŕn a obsahuje najmä fruktózu, navyše aj živiny zo zŕn. Javorový sirup vzniká zahustením jarnej miazgy špeciálnej odrody kanadského javora. Obsahuje minerály a stopové prvky, ako je železo, vápnik a vitamíny skupiny B.
  • Trstinová melasa a jačmenný slad – sú ideálne tekuté sladidlá, avšak so špecifickou chuťou. Melasa - tmavohnedý sirup, vzniká ako vedľajší produkt pri výrobe trstinového cukru, no zachováva si oveľa viac vápnika, horčíka a železa. Jej pravidelné užívanie zlepšuje funkciu svalov a srdca, pomáha krvotvorbe a harmonizuje nervový systém.
  • Hnedý trstinový cukor – ak je prírodný, je chemicky nerafinovaný, a tak je ľahšie stráviteľný, pretože obsahuje viac fruktózy a glukózy a tiež železo a vápnik. Má však vyšší glykemický index, preto sa používa napr. aj pri pečení a sladení nápojov. Postačí ho aj menej a navyše pridá jedlu príjemnú karamelovú chuť. Trstinový cukor sa tiež pridáva do ďalších výrobkov, napr. na dochutenie jedál, prisladenie kečupu, omáčok atď. Zaujímavé môžu byť aj rôzne zmesi cukru s koreniami, či inými príchuťami, najmä ak radi pečiete.

Existujú aj ďalšie prírodné sladidlá, ktoré sa vyskytujú na trhu v menšej miere, napr. kokosový cukor (vyrobený z kvetov kokosovej palmy), alebo brezový cukor apod. Pomerne nedávno sa u nás objavilo (schválilo) ako sladidlo stévia. Pochádza z rastlinky Stévia cukrová, jej lístky sú asi 300-krát sladšie ako repný cukor, avšak bez kalórií. Je teda vhodná najmä pre diabetikov a pripisujú sa jej aj liečivé účinky. Okrem toho ste sa už možno stretli aj so xylitolom, či xylitom, ako sladidlom napr. v žuvačkách, no tu už ide o rôzne izoláty, ktoré neodporúčame.

Záver: cukor potrebujeme k životu, je základnou látkou pre dodanie energie telu. Pre zdravý život potrebujeme najmä komplexné cukry v celozrnných výrobkoch, zemiakoch, ryži a zelenine a tiež jednoduché cukry v ovocí. Dôležité je kontrolovať množstvo prijatých cukrov a uprednostňovať najmä prírodné zdroje sacharidov. A ak si potrebujete osladiť život, možno postačí aj sladká pusa od vášho priateľa :)

Glykemický index (GI)* - je indikátor, ktorý vyjadruje postavenie potraviny na stupnici od 0 do 100 podľa toho, ako rýchlo sa cukor vstrebáva a ako rýchlo ovplyvňuje hladinu glukózy v krvi. Základná referenčná látka glukóza má hodnotu 100 a energiu z nej dostáva telo prakticky okamžite. Čím je glykemický index nižší, tým dlhšie trvá využiteľnosť energie v tele.


Zdroje:
Silvia Horecká Plešková: Biely, hnedý cukor, med glukóza...ako a v tom vyznať - BLOG
Silvia Horecká Plešková: Ako nahradiť v praxi bielu múku a biely cukor - BLOG
http://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/rozdelenie-sacharidov.html
http://www.paula.sk/strava-doplnky/cukry-sacharidy-ich-metabolizmus/

Foto: zdroj internet a archív Biomila spol. s r.o.


 

Recepty - tip na dnes Pozvánka na výstavu DIA
Bioprodukty nakúpite tu
Kontakty

BIOMILA, spol. s r.o.
906 23 Rudník č.428

Tel.: +421-(0)34-621 56 21
E-mail: e-shop@biomila.sk