Menu stránok Bioprodukty nakúpite tu Obsah stránok

BIOMILA - produkt čistej prírody

Je možné predísť rakovine?

Zdravá výživa

Rakovina je civilizačnou chorobou najmä západného sveta. Na Slovensku je, v porovnaní s priemerom Európskej únie, vyšší výskyt rakoviny hrubého čreva, ako iných typov tohto ochorenia. Podľa Vladimíra Bella z Onkologického ústavu sv. Alžbety v Bratislave nádorové ochorenia nesúvisia až tak s genetickou výbavou, ako skôr so životným štýlom. Za rok 2012 bolo na Slovensku podľa odhadov vyše 24-tisíc nových onkologických ochorení všetkých orgánov, okrem nemelanómových zhubných nádorov kože. Zhubné nádory hrubého čreva (kolorekta) prevažovali u mužov. U žien boli na prvom mieste zhubné nádory prsníka, kolorekta ako druhá.

„Vzhľadom na vývoj výskytu zhubných nádorov, ako aj na prognózy populačného vývoja na Slovensku (starnutie populácie), vzostup strednej dĺžky života, musíme počítať so zvyšovaním výskytu rakoviny“ tvrdí v správe Peter Gschwendt z Národného centra zdravotníckych informácií. Zvyšovať sa podľa neho bude najmä výskyt nádorov hrubého čreva u oboch pohlaví, nádorov prostaty u mužov a rakoviny prsníka u žien.

http://aktualne.atlas.sk/pocet-ludi-chorych-na-rakovinu-rastie-rocne-pribudne-az-30-tisic-pripadov/slovensko/zdravotnictvo/

Aj známy herec Patick Swayze trpel rakovinou.

Odpustite prosím ten dlhý úvod plný hrozivých informácií. Chcela som zdôrazniť význam toho, čo netreba zanedbávať. S výskytom rakoviny hrubého čreva totiž priamo súvisí váš štýl života, najmä množstvo a kvalita stravy. Najohrozenejšia je skupina ľudí, ktorí denne konzumujú mäso. Mäso a ďalšie potraviny zložené z bielkovín a sacharidov totiž pri nevhodnej tepelnej úprave menia svoje zloženie (dochádza k zložitým chemickým zmenám nazvaným Maillardova reakcia), pri ktorom vznikajú látky s mutagénnym a karcinogénnym potenciálom - heterocyklické aromatické amíny. Tie sa tvoria pri tepelných úpravách jedla nad 100 °C grilovaním, smažením, opekaním a pečením.

Ak si myslíte, že po grilovaní mäsa postačí, ak z neho zoškriabete začernené kúsky, tak nepostačí. Niektorých nebezpečných látok sa takto možno čiastočne zbavíte, ale heterocyklické amíny vznikajú pod povrchom mäsa a mechanicky ich neodstránite. Samozrejme, nefunguje to tak, že zjete grilované, či prepečené mäso a dostanete rakovinu. Na to vplýva mnoho ďalších faktorov a dobrá správa je, že väčšinu z nich viete ovplyvniť a rakovine predísť! AKO?

Ako sa dá predísť rakovine? Skúste toto:

  • Najlepšie je pripravovať si jedlo doma, pretože len vtedy máte istotu a viete, že si do jedla nepridáte nič, čo tam nepatrí a viete regulovať aj množstvo soli.
  • Nekupujte polotovary a nevyhovárajte sa na nedostatok času. Čo je dôležitejšie ako zdravie vás a vašej rodiny?
  • Zaveďte doma nové pravidlo: jednoduchosť a striedmosť v jedení.
  • Konzumujte veľa čerstvej zeleniny a ovocia. Správne by až polovica (50%) všetkého prijatého jedla mala mať zástupcu z tejto rodiny! Vyberajte si však len čerstvé, zdravé plody (ak sú hoci aj v bio kvalite a nevyzerajú práve lákavo – to je ono!)
  • vyberajte si do košíka to najlepšie!
  • Nepite sladené nápoje a nejedzte cukríky a žuvačky a iné farebné lákadlá plné cukru a rôznych chemických aditív. Najlepšie zaženie smäd čistá voda alebo bylinkový čaj.
  • Z komory vyžeňte „bielych hriešnikov“ – bielu múku, biely cukor a bielu ryžu. Používajte celozrnné múky (špaldovú, ražnú, pohánkovú...), prírodné sladidláryžu natural, alebo nelúpanú.
  • Nezabúdajte na bylinky a koreniny – snažte sa mať ich vždy po ruke, aj v zime sa dajú pestovať v črepníkoch na kuchynskom okne. Rozmarín, tymián, bazalka, petržlenová vňať, koriander, saturejka...okrem potešenia oka máte na dosah ruky výber chutí a vôní, ktoré navyše chránia vaše zdravie.
  • Neprekračujte odporúčanú konzumáciu mäsa viac ako 3x do týždňa.
  • Keď už bez mäsa nemôžete existovať, zvoľte si biele (ryby, kuracie, morčacie), prípadne červené (hovädzie, jahnňacie, bravčové).
  • Údeniny, klobásy, salámy, párky a inak tepelne opracúvané mäsové výrobky výrazne obmedzte, alebo celkom vylúčte.
  • Ak mäso, resp. ryby, tak jedine čerstvé a najlepšie od dobrého farmára, alebo zo zdroja, ktorý poznáte a veríte mu.
  • Najbezpečnejšia tepelná úprava mäsa je varením a dusením, prípadne pošírovaním. To platí aj pre vajíčka – radšej si ich uvarte, ako usmažte. Červené mäso postačí variť pri strednej teplote (100-160 °C) najviac 40 minút. Aj preto je lepšie mäso nakrájať na menšie porcie. Kuracie, alebo morčacie mäso môžete krátko (max. 10 min.) opiecť na panvici s teplotou 140 °C na kvapke oleja a potom udusiť. U rýb je najvhodnejšie pečenie v rúre na 160 °C do 30 minút.
  • Pri pečení pri nízkej teplote sa nemusíte obávať mikróbov. Aj 10-12 minútová úprava červeného mäsa na panvici pri 160 °C zaručí zničenie choroboplodných zárodkov v mäse. Ak už chcete grilovať, použite na to radšej mastnejšie červené mäso (krkovička, hovädzie), alebo ryby, doplňte ho zeleninou (baklažán, paprika). Vyhnite sa však priamemu ohňu a použite napr. perforované alumíniové misky (redukujú obsah heterocyklických amínov).
  • Ku grilovanému mäsu je ideálnou prílohou zeleninový šalát a potraviny s obsahom vlákniny. Pripravte si chutnú zmes listovej zeleniny s cibuľkou, pažítkou, cesnakom, alebo chrenom a prelejte ho ľanovým, olivovým olejom alebo olejom z pestreca mariánskeho. Do zálievky môžete pridať aj kurkumu, čily a citrónovú šťavu. K mäsu sa namiesto chleba hodí radšej varený zemiak, bataty (sladké zemiaky), mrkva, tekvica. Zelenina plná antioxidantov a vitamínov C, E, A vás budú chrániť.
  • A ruky preč od výpeku a zapečenej kôrky mäsa! Nech vás ani nenapadne vylizovať mastný tanier, alebo plech!

Preventívne pôsobia aj mnohé semená, zelenina a ovocie

Samozrejme, vplyv na spustenie rakovinotvorného bujnenia majú aj ďalšie okolnosti, najmä váš celkový zdravotný stav – fungovanie metabolizmu, kondícia pečene (ktorá musí škodlivé látky zneškodniť a vyhnať z tela), stav črevnej mikroflóry. Nezvyšujte si riziko vzniku rakoviny nadváhou, fajčením, pitím alkoholu, vysokým príjmom cukru, soli, tukov a nedostatkom pohybu. Ak sa nechcete vo vyššom veku potĺkať po chodbách onkologických zariadení a znášať nepríjemné zákroky, skúste urobiť správny krok k zdravej životospráve už dnes!

Zdroje:

http://horecka.sk/2014/06/04/o-bezpecnom-grilovani-a-nebezpecnej-uprave-masa/

http://horecka.sk/2013/02/27/nedajme-jest-rakovine/

http://www.sme.sk/c/6108303/rakovinou-trpi-najma-juh-a-zapad-slovenska.html#ixzz3KpBxMXP0
 

Recepty - tip na dnes Pozvánka na výstavu DIA
Bioprodukty nakúpite tu
Kontakty

BIOMILA, spol. s r.o.
906 23 Rudník č.428

Tel.: +421-(0)34-621 56 21
E-mail: e-shop@biomila.sk