Menu stránok Bioprodukty nakúpite tu Obsah stránok

BIOMILA - produkt čistej prírody

Je vhodná bezlepková strava aj pre zdravé deti?

Zdravá výživa

Občas sa dostane na svetlo sveta nová teória o škodlivosti nejakej zložky stravy. Raz je to cukor, potom vajíčka, inokedy pšenica. Pravdou je, že všetkého priveľa škodí, ale v rozumnej miere je zdravé jesť takmer všetko. Ak netrpíte alergiou, či neznášanlivosťou na niektorú zložku potravy, nemali by ste sa jej vedome vyhýbať. To, čo by malo byť zakázané konzumovať, by mali byť umelé – mŕtve „jedlá“ plné chemických sladidiel, farbív a ďalších neprirodzených aditív, len aby chutili a predali sa (cukríky, lízanky, nápoje, stužené rastlinné tuky...).

Tzv. „odborné“ názory extrémistov často spôsobia paniku a ľudia začnú konať bez toho, aby si najskôr overili opodstatnenosť takýchto myšlienok. Jednou vetou – pokiaľ sa u vás v krvných testoch, prípadne z biopsie tenkého čreva nepotvrdila prítomnosť celiakie, resp. neznášanlivosti lepku, nie je dôvod, aby ste na bezlepkovú diétu prechádzali. Skôr si tým sebe a svojim deťom môžete ublížiť. Potraviny prirodzene obsahujúce lepok môžete pokojne konzumovať, ak dodržíte ich rozumnú množstvo. Vynechanie stravy s lepkom vám nezaručí, že sa vyhnete zdravotným problémom. Ak sa však pre „gluten free“ diétu rozhodnete z iných dôvodov, možno je to príležitosť objaviť iný spôsob stravovania, v ktorom bude hrať prím zelenina, doma pripravený chlieb, kvalitné mäso, hŕstkové polievky  a pohánkové posúchy. A pokiaľ sa u vás celiakia potvrdila, uvidíte, že naozaj nie je treba vešať hlavu nad touto diagnózou. Len si treba viac dávať pozor na to, čo jete.

Celiakia je vrodené autoimunitné ochorenie spôsobené neznášanlivosťou bielkovín obilnín, najmä pšenice, jačmeňa a raže. Vyskytuje sa asi u 1-2% ľudí, no predpokladá sa, že rovnaké percento je doteraz nediagnostikovaných ľudí.
Alergénom je lepok (glutén) obsiahnutý v spomínaných obilninách.  Bielkovina gluténu sa skladá z gliadínu a glutenínu, pričom škodlivý z nich je gliadín. U chorých je prítomná porucha aktivity enzýmov, ktoré lepok (gliadín) v tele rozkladajú. Hromadenie toxických zložiek v sliznici tenkého čreva spôsobuje jeho poškodenie. Dochádza k chronickému zápalu a atrofii klkov tenkého čreva. Normálne je sliznica tenkého čreva vystlaná klkmi a malými výstupkami, takzvanými mikroklkmi, ktoré zväčšujú povrch, a zabezpečujú vstrebávanie živín. Osoby postihnuté celiakiou majú takmer vyhladené klky a mikroklky čreva, pričom dochádza k poškodeniu sliznice tenkého čreva. V dôsledku toho organizmus vstrebáva menej alebo žiadne živiny, ako bielkoviny, tuky, sacharidy, vitamíny a minerálne látky. Následkom toho sú podvýživa a prejavy nedostatočnej výživy.


   
 Obr. mikroskopický pohľad na klky tenkého čreva

Ak by ste trpeli celiakiou, tak po konzumácii potravín s lepkom by ste mali typické tráviace ťažkosti s bolesťami brucha. Môžu sa objaviť hnačky, zvracanie, nafúknuté brucho, kŕče, únava, opuchy jazyka. Ak trpíte podobnými príznakmi, odporúčame dať si vyšetriť neznášanlivosť na rôzne druhy alergénov. Predídete tak možným vážnejším zdravotným komplikáciám. Treba dodať, že takmer polovica ľudí postihnutých celiakou nemusí trpieť žiadnym z uvedených príznakov, nevykazujú tak typický priebeh celiakie a sú z tohoto dôvodu nediagnostikované.
Citlivosť na lepok je podmienená aj rôznymi faktormi ako je pravidelnosť a intervaly medzi jedlami, kvalita potravín, fyziologické imunitné a metabolické výkyvy v tele. Aby sa u vášho dieťaťa nerozvinula takáto podmienená forma celiakie (nepodmienenú – geneticky danú asi neovplyvníte), odporúča sa pridávať pokrm s obsahom lepku od ukončeného 4.mesiaca života dieťaťa, najneskôr však do 6.mesiaca. Stačí mu dať dvakrát do týždňa ochutnať napríklad rožtek namočený v materskom mlieku. Sledujte však reakcie dieťaťa na takúto stravu.
 
Jediný spôsob ako celiakiu liečiť je vylúčenie lepku zo stravy dodržiavaním prísnej bezlepkovej diéty. Väčšinou do jedného roku od zahájenia diéty, ak ju pacient dodržiava správne, dochádza k vymiznutiu príznakov a k postupnej úprave sliznice tenkého čreva. Bezlepková strava znižuje riziko dlhodobého poškodenia zdravia a dokáže zaručiť optimálny zdravotný stav.

Vylúčiť zo stravy treba:

  • obilniny obsahujúce lepok: pšenica, raž, jačmeň, ale aj špalda, kamut, tritikale, bulgur, ovos. Ovos patrí medzi nízko lepkové obilniny a v súčasnosti je predmetom vedeckých diskusií.
  • výrobky: pšeničné klíčky, pšeničné alebo iné otruby, grahamová múka, seitan, rastlinné bielkovinové náhrady mäsa („robi mäso“ a pod.), sójová omáčka vyrábaná so pšenicou, niektoré šalátové dresingy, práškové omáčky, polievky a polotovary obsahujúce pšeničnú múku,
  • nápoje: pivo, ležiak, limonády sladené sladom
  • zložky potravín podľa údajov o zložení výrobku na obale: hydrolyzované rastlinné bielkoviny, škrob, modifikovaný škrob, príchute, arómy, dextrín, slad, jačmenný alebo pšeničný sirup
  • celiakia sa často spája s enzymatickým ochorením – intoleranciou laktózy, a preto sa odporúča vylúčiť aj mlieko a výrobky z neho.
  • obilný lepok môže obsahovať aj lepidlo na obálkach a známkach, rúž, niektoré lieky (skontrolujte si ich presné zloženie), šampóny, sprchové mlieka, opaľovacie krémy, obalové materiály...

Čo by teda mal celiatik konzumovať?

  • zeleninu – surovú, či varenú, a ovocie
  • vlákninu – mrkvu, ananás, zemiaky, jablká a celozrnné bezlepkové výrobky
  • strukoviny – šošovica, fazuľky, bôb, hrach, cícer
  • bezlepkové obilniny a pseudoobilniny (radšej z dôveryhodného zdroja!) – ovos, pšeno, pohánka, amarant, quinoa, ryža, kukurica, alebo vyskúšať alternatívne múky ako hrachovú, sójovú, gaštanovú, ryžovú, konopnú, mandľovú, kurakkanovú, maniokovú, kokosovú  apod. Vyhnite sa deproteinovanému pšeničnému škrobu a lacným zmesiam múk.
  • vitamíny a minerály – vitamíny A, D, E, K a skupiny B – hlavne B12, B9, selén, železo, vápnik. Teda dopriať si mastné morské ryby ako losos, treska, makrela
  • prebiotiká a probiotiká
  • opatrne so sladidlami a čokoládami – môže sa v nich nachádzať skrytý lepok.

Veľmi častou chybou je zanedbávanie bezlepkovej stravy, keď si celiatici myslia, že im málo lepku nespôsobí žiaden problém. Akceptovateľné množstvo prijatého lepku je najviac 10 mg denne! Je potrebné si dôkladne prečítať informácie o zložení na výrobku, kde je výrobca povinný upozorniť spotrebiteľa na obsah alergénov vrátane lepku. Ďalej treba vyhľadávať dostatočné zdroje energie (komplexné sacharidy, bielkoviny), pretože celiakia často kráča ruka v ruke s anémiou (chudokrvnosťou). Preto treba dbať aj na kvalitu surovín a tiež na to, aby sa tieto potraviny pri skladovaní a príprave v kuchyni nekontaminovali lepkom.

Bezlepkové výrobky musia byť zrozumiteľne označené – buď nápisom, alebo logom, ktoré deklaruje neprítomnosť lepku. Technologický proces výroby, resp. spracovania a balenia bezlepkových potravín je certifikovaný z hľadiska bezpečnosti pre alergikov na lepok. Logo môže mať rôznu podobu, najpoužívanejšie je takéto:
 
 
 
Zdroje:
1. BUKOVSKÝ, I. 2009. Celiakia. [online]. 2009, [cit.2013-5-15] 10:32.
    Dostupné na internete:
    < http://www.akv.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=695>.
2. Čo je celiakia. [online]. [cit.2013-5-15] 10:32. Dostupné na internete:
    <http://www.celiakia.sk/co-je-to-celiakia/co-je-celiakia >.
3. RIMÁROVÁ, K.  2008. Potravinové alergény a lepok a ich vplyv na ľudský organizmus.
     In Život, roč. 42, 2008, č.4, s. 189-193.
4. Silvia Horecká Plešková: Mýtus o strašiakovi menom lepok
5. Silvia Horecká Plešková: Glutenfree generácia - trend, či nevyhnutnosť?

 

Recepty - tip na dnes Pozvánka na výstavu DIA
Bioprodukty nakúpite tu
Kontakty

BIOMILA, spol. s r.o.
906 23 Rudník č.428

Tel.: +421-(0)34-621 56 21
E-mail: e-shop@biomila.sk