Menu stránok Bioprodukty nakúpite tu Obsah stránok

BIOMILA - produkt čistej prírody

Netradičné obilniny

Zdravá výživa

Väčšina bežne pestovaných obilnín sa šľachtila celé roky. Nové vlastnosti zrnín mali slúžiť zvyšujúcim sa nárokom na objem produkcie, potrebám pekárov, odolnosti voči škodcom, či nepriaznivým prírodným podmienkam. Tieto úpravy vykonávané najmä v ostatnom storočí mali za následok stúpajúci trend alergií, prípadne až intolerancie na niektoré zložky obilia (napr. lepok – celiakia). Za mnohé problémy spojené s konzumáciou obilnín však môže skôr fakt, že ľudia uprednostňujú biele pečivo a chlieb, sladké pekárenské výrobky a trvanlivé pečivo. To napáchalo za takmer 150 rokov rastúcej spotreby bielej múky viac škôd, ako samotný pôvod potravín z obilia. Mnohí ľudia dnes skúšajú žiť a stravovať sa s vylúčením obilnín. Extrém však nie je dobrý, ani jedným smerom. Obilniny predsa tvoria, aj podľa odborných rád, základ našej zdravej potravinovej pyramídy. Riešenie je v konzumácii celozrnných výrobkov a pečiva.

Od konca 19.storočia, kedy nová technológia mletia pomocou oceľových valcov ponúkla čistú bielu múku, považovanú za znak luxusu, sa poľnohospodárska veľkovýroba zúžila na pestovanie pšenice mäkkej (obyčajnej), jačmeň, raž, ovos, tritikale a kukuricu. Možno aj negatívne zážitky z II. svetovej vojny si ľudia kompenzovali krásnym mäkkým bielym chlebom a cestovinami. No zachovali sa nám aj semienka takých druhov obilnín, ktoré sa na našom území pestovali a konzumovali dlhé stáročia predtým a spestrovali jedálniček našich predkov.

Našťastie, niekoľko nadšencov zdravého životného štýlu si spomenulo a vrátilo sa ku koreňom zachovaným v genetických bankách (alebo aj v egyptských pyramídach). A tak sa znovu aj u nás pestuje špaldová pšenica, či pšenica jednozrnka a vyrábajú sa i otruby, celozrnné múky a cestoviny. Tak, ako kedysi. V týchto pôvodných – neprešľachtených druhoch obilnín sa totiž zachovalo viac cenných minerálií, vitamínov i stopových prvkov, ktoré sú základom zdravia ľudí a nespôsobujú rôzne intolerancie. Predstavíme vám na začiatok aspoň pár prastarých druhov pšenice.

Špalda – špaldová pšenica je druh obilniny (hexaploidná Triticum spelta), ktorú pestovali už v Egypte, ale aj starí Slovania. Má vysoký obsah bielkovín (17%), ktoré majú významnú nutričnú hodnotu a iné zloženie aminokyselín ako bielkovina bežnej pšenice. Tuk, ktorý obsahuje (2,5%) má priaznivé zloženie mastných kyselín, najmä kvôli vysokému podielu nenasýtených mastných kyselín. Špalda je bohatá na vitamíny skupiny B, vitamíny A a E a tiež minerálne látky (fosfor, draslík, horčík, vápnik, zinok). Vysoký obsah lepku v špalde jej dáva vynikajúce pekárenské vlastnosti a pečivo zostáva dlhšie čerstvé a šťavnaté. Niektorí ľudia s alergiou na pšeničný lepok dokonca tento lepok znášajú (pozn.: celiatikom odporúčame konzultáciu s lekárom!). Špalda stimuluje imunitný systém a obsahom beta-karoténu pôsobí regeneračne na telové bunky a chráni telo pred infekciami. Pozitívne účinky špaldy na ľudské zdravie poznala už Sv. Hildegarda v 12. storočí, ktorá ju popísala ako „teplú a mastnú“, pretože prehrieva, posilňuje psychiku a jej jemná oriešková chuť dodáva radostnú myseľ.


 

Zo zrna špaldy sa vyrába múka, krupica, otruby, cestoviny, tyčinky, krúpy (kernotto), bulgur a ďalšie spracované výrobky. Dnes už vidíte aj na pultoch obchodov špaldový chlieb (sledujte obsah špaldy).

Špaldové kernotto (veľké krúpy) vzniká lúpaním a brúsením pšenice špaldovej. Je vhodné do polievok, fašírok, na dusenie a je vynikajúce aj ako príloha. Základná príprava: Špaldové kernotto prepláchneme, vložíme do hrnca so studenou vodou, osolíme, pridáme kvapku oleja a varíme pod pokrievkou bez miešania. Po 20-30 minútach je zrno chrumkavé, po 50 minútach mäkké. Po uvarení necháme 5 minút dôjsť. Podobne môžeme konzumovať aj celé zrno špaldy - len doba prípravy bude dlhšia, a preto sa odporúča zrno namočiť do vody aspoň na 6-12 hodín vopred.

Bulgur - tajomný názov pochádza z arabštiny a znamená "varený". Jedná sa o spracovanú, hrubo pomletú pšenicu. Nenadúva a pre svoju ľahkú stráviteľnosť a výživnosť je vhodný aj pre deti. Bulgur je výborný v rôznych zeleninových a mäsových jedlách, či ako príloha. Základná príprava: Bulgur zalejeme vriacou vodou v pomere 1:2 (bulgur:voda), pridáme soľ a kvapku oleja. 2 minúty povaríme a 20 minút necháme dôjsť.

Otruby  sú vonkajšie obalové vrstvy zrna špaldovej pšenice, ktoré sú druhotným produktom mlynského spracovania. Vláknina prítomná v špaldových otrubách podporuje črevnú peristaltiku, pričom odporučený príjem je 10 g tejto vlákniny denne. Špaldové otruby môžeme zamiešať do jogurtov, nápoja, či kyslomliečnych výrobkov. Môžu sa tiež pridávať do múky pri pečení ako obohatenie pečiva o vlákninu, na zahustenie jedál, alebo posypte špaldovými otrubami strúhané jablká pri pečení štrúdle, otruby tak nasiaknu prebytočnú jablčnú šťavu.

Kuskus je cestovina z tvrdého zrna pšenice spracovaná na drobné guľky. Kuskus je výživný a zároveň ľahký. Jeho kúzlo spočíva v tom, že sa pripraví naozaj rýchlo a ľahko a je možné z neho pripraviť celú škálu jedál. Stačí ho zaliať vriacou vodou (v pomere 1:2), nádobu prikryť a o pár minút je základný kuskus hotový. Potom sa môže pridať zelenina, alebo kúsky duseného mäsa, syr apod. Kuskus výborne chutí ako príloha, šalát, alebo hoci aj sladký dezert.

Kamut (khorasanská pšenica), v niektorých častiach sveta nazývaná aj „ťaví zub“ (tetraploiná Triticum turgidum). Po znovuobjavení sa na egyptskom trhu v Káhire v r.1949 americkým letcom, sa začala pestovať v Montane, USA. Kvôli nízkemu záujmu by bola znovu upadla do zabudnutia, no v r. 1986 ju uviedli na trhu zdravého jedla v Kalifornii a odvtedy sa jej pestovateľské plochy rozrastajú. Má vysoký obsah bielkovín, vitamínov, ale tiež neobvykle veľa selénu, zinku, horčíka. Pre vysoký podiel tukov sa jej hovorí aj „high energy“ pšenica, ktorá dodá veľa energie. Kamut má v porovnaní s klasickou pšenicou skoro dvakrát vyšší obsah minerálov, stopových prvkov, či o 30% viac bielkovín. Je cenená hlavne pre vysoký obsah selénu, vitamínov a nenasýtených mastných kyselín. Navyše je ľahko stráviteľná a podporuje imunitu. Kamutové pečivo má jemnú sladkastú chuť po orechoch a vydrží dlhšie čerstvé.

Jednozrnka je asi najstaršia odroda pšenice (diploidná Triticum monococcum), jedna z prvých obilnín, ktorú človek začal pestovať. Zrnká objavili v hrobkách faraónov v Egypte. Pripravíte z nej vynikajúce šaláty, chutné prílohy, nátierky alebo upečiete placky. Múka z nej je vhodná na pečenie nekysnutých múčnikov z dôvodu nižšieho obsahu lepku.  Základná príprava: Pred prípravou zrno prepláchneme, vložíme do hrnca so studenou vodou, osolíme, pridáme kvapku oleja a varíme pod pokrievkou za občasného premiešania. Varte 30 minút do chrumkava (šaláty, prílohy), alebo 60 min do mäkka až rozvarenia (nátierky). Pripraviť si môžete aj chutné raňajky z vločiek z jednozrnky.


Rodina netradičných druhov obilnín sa postupne dopĺňa a obohacuje. Odporúčame vyskúšať ich. Nie je sa čoho báť. Špaldu, kamut, či jednozrnku nájdete najmä v obchodoch špecializovaných na zdravú stravu, alebo v e-shopoch. Určite obohatia Váš jedálniček a ak už nepocítite ich pozitívne účinky priamo, môže vás tešiť aspoň myšlienka, že ste prispeli k druhovej rozmanitosti a trvalej udržateľnosti životného prostredia.

Recepty - tip na dnes Pozvánka na výstavu DIA
Bioprodukty nakúpite tu
Kontakty

BIOMILA, spol. s r.o.
906 23 Rudník č.428

Tel.: +421-(0)34-621 56 21
E-mail: e-shop@biomila.sk