Menu stránok Bioprodukty nakúpite tu Obsah stránok

BIOMILA - produkt čistej prírody

Nie sú tuky ako tuky

Zdravá výživa

Mnoho ľudí zvykne obviňovať zo svojej nadváhy práve tuky, teda ich vyšší príjem. Pravdou ale je, že tuky / lipidy sú najdôležitejší zdroj energie pre naše telo, pretože sú kaloricky najbohatšie. Z jedného gramu tuku dokáže naše telo získať až 9 kalórií (38 kJ). Našim dedom kedysi pri ťažkej práci na poli či v lese postačili často iba chlieb, cibuľa a - slaninka. Tuky by sme v žiadnom prípade nemali vynechávať zo svojho jedálnička, ani keď sa pokúšame zhodiť nejaké to kilo. Podstatná je kvalita.

Tuky sú taktiež zdrojom esenciálnych mastných kyselín, ktoré naše telo nevyhnutne potrebuje, no nedokáže si ich samo vytvoriť. Ide o nenasýtené mastné kyseliny (hlavne omega-3-mastné kyseliny), ktoré znižujú riziko srdcovo-cievnych ochorení, pretože zvyšujú priechodnosť ciev. Zlepšujú tiež kvalitu pokožky a posilňujú našu obranyschopnosť. Vo vyššom veku pomáhajú predchádzať Alzheimerovej chorobe. Kyselina alfa-linolénová obsiahnutá v tukoch je u detí nevyhnutná pre správny vývoj mozgu. Vitamíny A, D, E a K môžu byť v tele zužitkované len vtedy, keď sú konzumované spoločne s tukmi, pretože sú rozpustné iba v tukoch a tým napomáhajú ich vstrebávaniu.

Podľa pôvodu delíme bežne konzumované tuky na rastlinné a živočíšne. Medzi živočíšne patrí napr. masť, maslo a loj. Tie boli používané už od pradávna a na Slovensku tvorili základ každej kuchyne až do začiatku 20.storočia. Spomedzi živočíšnych tukov máme na výber maslo z kravského mlieka (v obchode si ho vyberajte s otvorenými očami, aby malo čo najvyššie percento živočíšneho tuku), bravčovú, husaciu, kačaciu masť (v rozumnej miere a radšej v zimnom období) a loj. Dôležitý je aj tuk v rybách, najmä morských: losos, makrela, tuniak, platýz, pražma, morský vlk i kôrovce, ktoré sú prirodzeným zdrojom omega-3-mastných kyselín. Z masla si môžete aj doma pripraviť "ghí"* a získate najtrvanlivejší a najvšestrannejšie použiteľný tuk.

Rastlinné tuky, resp. oleje ako produkty olejnatých semien, či plodov rastlín, sú vo svete a najmä v južných krajinách známe taktiež už tisíce rokov. Vždy boli vysoko cenené a slúžili nielen na výživu, ale často aj ako liek, či súčasť kozmetiky. Všetky rastlinné oleje sú vysoko kalorické – okolo 3 300 kJ/100g, ale na rozdiel od živočíšnych tukov neobsahujú cholesterol. Z rastlinných tukov by sme si mali vyberať tie najlepšie, aj podľa účelu:

  • Slnečnicový olej je jemný a obsahuje veľa vitamínu E. Je u nás najpoužívanejší, pretože sa hodí na varenie i pečenie a má dobrú trvanlivosť.
  • Repkový olej sa hodí na varenie i praženie a má dlhú trvanlivosť. Je však chudobný na esenciálne mastné kyseliny a obsahuje nežiaducu kyselinu erukovú.
  • Olivový olej je obľúbený najmä pri príprave šalátov v studenej kuchyni, no je vhodný aj na pečenie a varenie. Má vysoký obsah nenasýtených mastných kyselín, čo je veľmi prospešné v prevencii vzniku civilizačných ochorení. Má však typickú intenzívnu arómu, čo nemusí každému vyhovovať.
  • Ľanový olej má silnú a jedinečnú chuť, hoci po otvorení má krátku trvanlivosť, vyniká však obsahom omega-3 mastných kyselín a kyseliny alfa-linolénovej.
  • Tekvicový olej má intenzívnu korenistú chuť a je vynikajúci v kombinácii s balzamikovým octom, najmä v studenej kuchyni. Obsahuje veľa zinku, vitamínov skupiny B a lecitínu.
  • Sezamový olej sa používa najmä v ázijskej kuchyni, má dlhšiu trvanlivosť, ale nehodí sa pre vysoké teploty.
  • Kukuričný olej je cenný pre vysoký obsah draslíka, vitamínu E, provitamínu A a fytosteroly.
  • Sójový olej je bohatý na vitamíny B6, E a lecitín. Je výborný na pečenie, ale nemá dlhú trvanlivosť.
  • Konopný olej má zelenú farbu a typickú vôňu. Obsahuje veľa vitamínu E a podporuje imunitný systém, ale je použiteľný len v studenej kuchyni.
  • Kokosový olej sa neprepaľuje, obsahuje veľa antioxidantov. Nerafinovaný kokosový tuk je populárny aj vďaka obsahu monolaurínu – monoglyceridu s antibakteriálnym účinkom. Je to však nasýtený tuk, a tak netreba jeho používanie preháňať.
  • Palmový olej / tuk obsahuje koenzým Q10 a beta-karotény, vďaka čomu má žltú farbu. Používa sa najmä pri výrobe sladkého a slaného pečiva.
  • Bodliakový olej má až 94% nenasýtených mastných kyselín a jemnú chuť. Je určený do šalátov, nie však na pečenie a má krátku trvanlivosť.
  • Olej z vlašských orechov je bohatý na vitamín B a je skutočnou delikatesou.
  • Olej zo pšeničných klíčkov je výnimočný vysokým obsahom vitamínu E a odporúča sa podávať ho najmä deťom.

Okrem olejov je vhodné konzumovať aj priamy zdroj tukov – teda olejnaté semienka a orechy: ľanové, slnečnicové, tekvicové, sezamové semeno; vlašské orechy, mandle, lieskovce a ďalšie orechy. Ale samozrejme aj niektoré druhy ovocia a zeleniny obsahujú oleje, napríklad avokádo po zmäknutí môžete vyskúšať na prípravu nátierky - skvele nahradí maslo.

O výhodách konzumácie tekvicových semien (najmä pre mužov) si môžete prečítať v našom článku Ako tekvica prospieva mužom.

Súčasné trendy v zdravej výžive preferujú konzumáciu prírodných BIO olejov. BIO oleje sú vyrábané technológiami, pri ktorých sa nesmie využívať extrakcia chemickými rozpúšťadlami, chemická rafinácia (t.j. odslizovanie, odkysľovanie, dezodorizácia), ani hydrogenácia (stužovanie), bežná pri výrobe konvenčných jedlých rastlinných olejov. Zachovávajú si tak prirodzenú chuť a všetky plnohodnotné látky. BIO oleje sa lisujú šetrnou metódou za studena, filtrujú a stáčajú sa do fliaš. To znamená, že sú prirodzené – tzv. panenské („virgin“), alebo dokonca aj extra panenské. Málokto vie, že tieto prírodné oleje môžu pomôcť (najmä ženám) získať späť rovnováhu pri rozkolísanej hladine hormónov. Prírodné BIO oleje odporúčame nielen pre ich lepšiu chuť a arómu, ale hlavne kvôli zachovaniu obsahu vitamínov a minerálnych látok v nich.

Tuky by mali tvoriť najviac 30% z celkovej prijatej dennej energie, čo predstavuje asi 60 – 80 gramov denne (skutočnosť je však až 100g/deň a často i viac). Z tohto príjmu tukov by tretinu mali tvoriť živočíšne tuky a dve tretiny rastlinné tuky. Ak chceme zostať zdraví a neupchávať si cievy, dôsledne by sme sa mali vyhýbať skrytým tukom v polotovaroch, sušeným polievkam, mastným tukovým pečivám a keksíkom, čokoládam, smaženým čipsom, omáčkam a dresingom, stuženým rastlinným margarínom (rastlinným maslám). Odborníci na výživu tiež odporúčajú kombinovať tuky so zeleninou, napr. pečené mäso s veľkou porciou čerstvého šalátu s kvapkou kvalitného oleja. Vyprážanie nie je vhodná tepelná úprava, radšej jedlo uvarte, naparte, alebo zapečte.

A napokon je dôležité aj to, aby oleje, ktoré používate neboli pokazené – zoxidované. Oleje je najlepšie skladovať na tmavom a chladnom mieste, v tmavej sklenej fľaši – lepšie menšej, aby ste ho stihli skôr minúť. Pozor na prepálenie – v žiadnom prípade nekonzumujte jedlo pripravené na čiernom, páchnucom tuku! Ten obsahuje rakovinotvorné látky.

A čo urobiť s použitým olejom z kuchyne? Ak sa chcete správať šetrne k prírode, môžete ho po malých množstvách kompostovať – spolu so savým materiálom (slamou, pilinami). Môžete sa tiež informovať, či má vaše mesto či obec zberný systém pre použité jedlé oleje z domácnosti. Alebo olej zhromažďujte sami, hoci do odpadovej plastovej nádoby so savým materiálom (piesok, piliny, kúsky novín) a po naplnení nádobu dobre uzavrite a vyhoďte do komunálneho odpadu. Takto sa síce olej nerecykluje, ale aspoň neskončí vo vode. V žiadnom prípade použitý olej nevylievajte do výlevky, ani toalety, pretože aj 1 dcl oleja môže znečistiť niekoľko tisíc litrov vody! Vo viacerých vyspelých krajinách už použitý jedlý olej dokážu zberať a využiť ešte ako súčasť pohonných hmôt do vozidiel, či iných strojov. Skrátka – tuky sú plné energie. Využívajte ju správne a zdravo!

recept na jačmenné cuketové placky

*Ghí je názov pre „prepustené“ maslo a patrí k základným surovinám v indickej kuchyni. Pripravuje sa pomalým roztápaním masla, z povrchu ktorého postupne odoberáme bielu penu (obsahuje asi 20% vody). Po 30-90 minútach mierneho zahrievania (nesmie vrieť!) nám zostane iba číra zlatá tekutina, ktorú cez filter (bavlnenú tkaninu) môžete prečistiť a uskladniť do nádoby. Ghí je vhodné na smaženie a pečenie (má vyšší bod prepaľovania – až 200-250°C) a na suchom a chladnom mieste má oveľa dlhšiu trvanlivosť.

Zdroje:
Silvia Horecká Plešková: Tuky áno, ale kvalitné prosím vás - BLOG
http://cs.wikipedia.org/wiki/Tuky
http://www.paula.sk/strava-doplnky/dobre-zle-tuky-trans-tuky-nizkotucny-trend/
http://www.vladozlatos.com/blog/clanky-o-zdravi/tuky-nie-su-volba-ale-povinnost.html

Foto: zdroje internet a archív Biomila s.r.o.

 

Recepty - tip na dnes Pozvánka na výstavu DIA
Bioprodukty nakúpite tu
Kontakty

BIOMILA, spol. s r.o.
906 23 Rudník č.428

Tel.: +421-(0)34-621 56 21
E-mail: e-shop@biomila.sk