Menu stránok Bioprodukty nakúpite tu Obsah stránok

BIOMILA - produkt čistej prírody

Raňajky - áno či nie?

Zdravá výživa

Ako to dnes ráno vyzeralo u vás doma s raňajkami? Nestihli ste? Nechutí vám jesť hneď zrána? Nedoprajete si, lebo chcete schudnúť? Alebo si naopak dáte sýte vajcia, smaženú slaninku, párky, trvanlivú salámu, či biele rožky aleob croissant s džemom a k tomu sladenú kávu? Možno vás sklamem, ale ani jeden z týchto jedálničkov nie je správny. Raz za čas je možné takéto výstrelky tolerovať, ale vážení - malo by to vyzerať celkom inak, ak chcete žiť zdravo...

Raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa, do ktorého práve štartujete! Aký ho chcete mať? Ak chcete mať energiu (ktorá je potrebná nielen na fyzickú aktivitu), ak potrebujete vyriešiť problémy, niečo nové vymyslieť, dajte si zdravé a vyvážené raňajky. Čo to znamená?

Hlavnou úlohou prvého jedla dňa je doplniť telu dostatok tekutín a obnoviť a udržať potrebnú hladinu energie. Raňajkovať by ste preto mali „ako kráľ“! Aké potraviny vám odporúčame pre naozaj kráľovské raňajky? Predovšetkým také, ktoré vás vysokým obsahom tuku nezaťažia a neunavia, neohrozia váš žlčník, srdiečko, cievy a neodkrvia svaly a mozog. Naopak – ponúknu vám dobrú energiu, viac vitamínov pre obranyschopnosť tela, vlákniny pre lepšie trávenie a najmä veľa takých minerálnych látok, ktoré ochránia váš organizmus pred rakovinou, aterosklerózou a cukrovkou. Ktoré sú to?

Základom dobrých raňajok by mali byť obilniny (tzv. raňajkové cereálie) – teda ovos, špalda, pšenica, raž, pšeno, pohánka, kukurica, ryža. Môžete ich konzumovať vo forme zrna – vtedy z nich dostanete maximum vitamínov a minerálií, ktoré obsahujú. Príprava síce vyžaduje namočenie zŕn obilia pár hodín vopred, avšak oplatí sa. Vločky z obilnín - teda rozpučené zrná - sú ľahšie stráviteľnou alternatívou. Našim predkom na raňajky stačila napríklad obilná kaša, alebo tzv. „habermus“ – kaša z uvarenej špaldovej pšenice s medom, jablkami, orechmi a škoricou. Okrem varených je dobré konzumovať obilniny aj vo forme pripravených cereálií - müsli (Pozorne čítajte zloženie na škatuliach - tieto zmesi môžu byť plné umelých sladidiel, farbív a vtedy majú len málo spoločné so zdravou stravou!). Müsli je označenie pre zmes vločiek rôznych druhov obilnín s orechmi, sušeným ovocím a semienkami. Müsli si môžete zaliať čerstvým mliekom, alebo bielym jogurtom a kto má rád sladké, môže si pridať trochu medu, alebo čerstvého ovocia. Pripraviť si doma môžete tiež domácu „granolu“ – teda zmes vločiek, semien a orechov - müsli - zapiecť v rúre s trochou prírodného sladidla.

Ak sú takéto raňajky pre vás príliš moderné, kým sa k nim odvážite, skúste na začiatok aspoň zameniť biele a sladké pečivo za celozrnné. Na celozrnné pečivo, ktoré často býva obohatené rôznymi semienkami (slnečnica, tekvica, ľan), je vhodné si dať strukovinovú alebo zeleninovú nátierku, kúsok nízkotučného syra, či tofu alebo kvalitnej šunky. Nemala by chýbať čerstvá zelenina – paradajka, reďkovka, stonka zeleru. Raňajky by vám mali dodať asi štvrtinu z celodenného príjmu kalórií. Množstvo jedla k raňajkám netreba preháňať, skôr sa zamerať na ich kvalitu a čerstvosť. Najedzte sa do sýta a kúsok ovocia – jabĺčko, banán, alebo rôzne sezónne ovocie, si môžete odložiť aj na desiatu.

A čo je vhodné na ranné doplnenie tekutín? Najlepšie je prebrať telo hneď po prebudení pohárom čistej vody. Môžete si doňho pridať čerstvý plátok citróna. Ak máte radi k raňajkám mlieko, vhodnejšie sú kyslomliečne nápoje, ktoré prirodzene obsahujú organizmy užitočné pre mikroflóru čreva a pomáhajú imunite. Osvieži vás aj čerstvá 100% ovocná šťava – odporúčame radšej čerstvo vytlačenú, pretože zaručene nebude obsahovať konzervačné látky. Ak si neviete predstaviť ráno bez kávy, skúste radšej instantnú obilnú náhradu – napríklad špaldovú kávovinu. Má vynikajúcu chuť a na rozdiel od kávy neodoberie vášmu telu tak potrebné tekutiny. Alebo vyskúšajte horúcu novinku - zelenú kávu. V zime vás zohreje aj chutný bylinkový čaj. Známym ranným „životabudičom“ je najmä zelený čaj. A aký asi môže byť váš deň, ak ho začnete s ovocno-bylinnou zmesou v čaji BIOMILA Ružové ráno?

Máte problémy s nechutenstvom a kým odídete z domu nedostanete do žalúdka ani sústo? Tak vyskúšajte toto: po prvom pohári vody, kým sa umyjete a usteliete posteľ, váš žalúdok sa prebudí. Skúste ísť na to pomaličky – po kúskoch a uvidíte, že vaše bruško sa postupne prispôsobí a zasa si zvykne na ranný prídel energie. Pretože mozog, ktorému ráno vyšle telo varovný signál, že neprijalo žiadnu energiu, usiluje sa dobehnúť túto stratu počas celého dňa a niekedy vás núti „nafutrovať“ sa práve večer, keď už máte doma pokoj a náhodou aj plnú chladničku... Ak však večer nebudete jesť priveľa, ráno sa vám prihlási hladný žalúdok aj sám.

Každý odborník a skúsený praktik vám povie, že ak sa usilujete schudnúť, tak určite na raňajky nezabúdajte! Nesnažte sa však ráno svoj žalúdok oklamať tým, že ho naplníte iba vodou, či nejakým odtučneným jogurtom. Je vedecky dokázané, že trend "neraňajkovania" úzko súvisí s trendom rastúcej obezity, najmä vo vyspelých krajinách, ako je Japonsko, či Spojené štáty. Telo sa totiž bráni a pri pokuse znížiť mu dávky stravy sa začne správať úplne opačne ako chcete – začne ukladať viac zásob. Najlepším riešením je preto jesť menej, ale zato kvalitnejšie a pravidelne. A raňajkovať.

Majte sa radi a naučte sa raňajkovať pravidelne. Okrem zlepšenia vášho zdravotného stavu vás možno poteší aj fakt, že vaše deti preberú vaše správne stravovacie návyky. A možno im tak pomôžete zlepšiť si prospech v škole, keď naštartujú deň vašimi skvelými zdravými a vyváženými raňajkami. Raňajkujte ako kráľ a budete kráľom! Dobré ráno :)

Recepty - tip na dnes Pozvánka na výstavu DIA
Bioprodukty nakúpite tu
Kontakty

BIOMILA, spol. s r.o.
906 23 Rudník č.428

Tel.: +421-(0)34-621 56 21
E-mail: e-shop@biomila.sk