Menu stránok Bioprodukty nakúpite tu Obsah stránok

BIOMILA - produkt čistej prírody

Vedeli ste, že...?

Zdravá výživa

Vedeli ste to o„müsli“?

Pôvod slova „müsli“ je z nemčiny a je odvodené z „mues“, čo je zdrobnenina pre „zmes“, alebo „miešanina“.

Müsli je populárne raňajkové jedlo založené na surových lisovaných obilných vločkách (prípadne iných obilných výrobkoch), čerstvých alebo sušených kúskoch ovocia, orechoch a semenách a zmiešava sa s mliekom (studeným, či teplým), jogurtom, alebo iba s ovocným džúsom. Müsli je vhodné aj na cestovanie, pretože je ľahké, dobre skladovateľné, trvanlivé, jednoducho sa pripraví a dodá energiu na dlhší čas.
 

zmiešajte si semená, orechy, vločky obilnín a ovocie a získate dokonalé výživné jedlo!

Prvýkrát müsli namiešal okolo roku 1900 švajčiarsky lekár Maximilian Bircher-Benner pre svojich pacientov. Bolo to jedlo pripravené skôr z množstva čerstvých jabĺk a iného ovocia, zmiešaného s obilninami a ostatnými ingredienciami. Sám Dr. Bircher-Benner spolu s manželkou konzumoval podobné jedlo pri svojich túrach po Alpách, keď sa chceli posilniť pred športovým výkonom. Kompletné raňajky s názvom „Birchermüesli“ sa vo Švajčiarsku a Nemecku dodnes podávajú ako müsli s maslovým chlebom a kávou, alebo mliekom. Originálny recept odporúča namočiť vločky cez noc do vody, aby zmäkli. Dnes už vločky pri lisovaní prechádzajú naparovaním, takže to nie je nutné.

Základ müsli predstavujú lisované obilné vločky - najmä ovsené, pšeničné, či špaldové, jačmenné, či ražné, olejnaté semená – slnečnicové, tekvicové, ľanové, sezamové, orechy – vlašské, lieskové, kokos, mandle, kešu a samozrejme ovocie – buď čerstvé, alebo sušené – hrozienka, jablká, banány, jahody, drobné ovocie, marhule, datle, figy, či zázvor (pozor, aby bolo sušené ovocie nesírené!)... Táto zmes müsli, podávaná predovšetkým na začiatku dňa, dodáva telu takmer všetky potrebné minerálie a vitamíny potrebné pre dobré zabezpečenie všetkých funkcií ľudského tela. Ak sa k tomu pridá i med a kyslomliečny produkt, je zdravá kombinácia dokonalá! Fajnšmekri si môžu svoje müsli dochutiť aromatickým korením (škorica, vanilka), alebo obohatiť o energetické semienka Chia.

pripravte si už doma na raňajky pohár obľúbeného ovocia s jogurtom a müsli zmesou

Okrem vločiek je možné do müsli pridať aj ďalšie výrobky z obilnín – napr. otruby, klíčky, alebo pukance (pufované zrno). Otruby sú v podstate obaly zŕn odstránené pri spracúvaní zrna na múku a obsahujú väčšinu dôležitých minerálií a vitamínov obilného zrna. Pukance sa získavajú zahrievaním zrna na sucho a pri zvýšenom tlaku. Ten zrno roztrhne a vnútri obsiahnutý škrob a bielkoviny sa dostanú na povrch. Sú tak ľahšie stráviteľné, obsahujú všetky cenné nutričné látky zrna a pomáhajú pri pohybe čriev aj prekyslení žalúdka. Klíčky zrnín (pokiaľ sú ešte biele) obsahujú najviac vitamínov a slad z premeneného škrobu. Pre niektoré recepty müsli sa vločky pražia, či zapekajú (vtedy tak rýchlo nezvlhnú). Po pridaní sirupu, či iného sladkého spojiva vzniká zmes, tzv. „granola“ obľúbená najmä v Severnej Amerike. Z nej sa potom pripravujú aj rôzne müsli tyčinky s ovocím a ďalšími príchuťami. V súčasnosti existuje na trhu široký výber rôznych hotových zmesí tzv. „raňajkových cereálií“ alebo iba jednoduchých müsli zmesí všetkých zložiek.

Müsli má vysoký obsah vlákniny, čo pomáha tráveniu a odbúrava cholesterol, je zdrojom bielkovín a omega-3-mastných kyselín (vďaka orechom), je potenciálnym zdrojom antioxidantov (vďaka ovociu). Obsahuje komplex vitamínov B, železo a ďalšie prvky. Kombinácia jednoduchých a zložitých sacharidov v müsli dodá telu dostatok energie v zdravom a vyváženom pomere. Ak chcete získať naozaj zdravé müsli, vločky by nemali byť zapekané, prisládzané inak ako prírodnými sladidlami (med, ovocné sirupy), nepreháňajte to ani s dávkou – postačí aj 100-150 gramov (podľa hmotnosti človeka), sušené ovocie nahrádzajte radšej čerstvým (v sušenom je viac cukrov) a radšej si müsli pripravujte sami doma (prinajmenšom budete vedieť, z čoho naozaj pozostáva). Každý človek je osobitý a má iné potreby na výživu, preto si müsli pripravujte vždy podľa seba.